ЧИ ПРИПУСТИМЕ РИХТУВАННЯ КОЛІС?

Метою нашої статті є оцінка можливості відновлення геометрії обода колеса (рихтування) при його деформації в процесі експлуатації.

Міцність і геометрія ободів коліс істотно впливають на безпеку руху і економічні показники роботи автомобіля, комфортабельність і стійкість при русі. Існуючий стан доріг в Україні і близькому зарубіжжі призводить до локальних деформацій обода, а отже і до негативних впливів на підвіску автомобіля. Водії змушені виконувати рихтування ободів, намагаючись виправити биття і дисбаланс коліс.

Але наскільки це небезпечно для подальшої експлуатації автомобіля? Чи призведе правка обода колеса до неприпустимого зниження міцності і жорсткості колеса?

Сучасна конструкція холодноштампо-ванних коліс, її міцність і жорсткість, забезпечується параметрами технології обробки тиском, тобто технологічною спадщиною. Розглянемо, що відбувається з металом обода колеса в процесі експлуатації.

Повторне циклічне навантаження обода колеса в процесі експлуатації позначається як на опорі металу деформації, так і на фізико-механічні властивості обода, знижуючи міцність і жорсткість. При цьому ряд елементів конструкції обода деформуються і отримують додаткові технологічні наслідки. Спотворення геометрії обода призводить до дисбалансу з витікаючими звідси негативними наслідками. Рихтуванням водії намагаються відновлювати геометрію обода, змінюючи технологічну спадщину металу.

Ободи коліс виготовляються з листового прокату профілюванням із застосуванням операцій холодного штампування і зварювання встик. Інтенсивність деформацій металу в процесі виготовлення ободів коліс на окремих ділянках досягає 25-28%. Максимальне відносне подовження матеріалів, використаних для виготовлення ободів коліс, лежить в межах 31-35%. Отже, технологічна спадковість обмежує ресурс пластичності обода колеса в межах 6-7%. Максимальне утоніння в місцях радіусних переходів від бічної стінки до середини центрального струмка становить 20% від товщини вихідного металопрокату згідно ОСТ 37.001.246-82. Це свідчить про відсутність резервів пластичності металу для подальшого пластичної формозміни. Місця правки будуть мати знижену міцність і жорсткість.

Крім того, при виробництві коліс на промислових підприємствах строго витримуються і контролюються геометричні параметри посадочної полиці під шину і бортової закраїни обода. Контроль зазначених параметрів проводиться спеціальним вимірювальним інструментом, якого немає в майстернях.

Отже, рихтування деформованих коліс, з точки зору подальшої експлуатації, надзвичайно небезпечна і неприпустима, так як може призвести до розгерметизації шини і розбортування колеса під час руху.